יום שלישי, 4 בדצמבר 2012

יום כמעט מושלם

הפוסט הזה לא הולך לחדש שום דבר. הוא פשוט הולך לחדד כמה נקודות עיקריות שעלו במחקר שלי ושכבר באו לידי ביטוי כמה פעמים בבלוג. הראשונה: האופן בו נאצים מורשים לקחת חלק ואף לעתים להוביל בקרב קהלים של מספר לא מבוטל של מועדוני כדורגל בגרמניה (כאן לדוגמא). השניה: השוני הבוטה שבין טיפול המשטרה, ההתאחדות לכדורגל ואפילו התקשורת באוהדים עם נטיה ימנית קיצונית לבין הגישה כלפי אוהדים עם אוריינטציה פוליטית שמאלית (כאן לדוגמא).

על המפגש בין באבלסברג לקמניץ כבר דווח כאן בעונה שעברה. גם אז זה היה מפגש חם ופוליטי. מצד אחד קריאות "העבודה משחררת!" מצד אוהדי קמניץ, מצד שני שלט של אוהדי באבלסברג הקורא להפצצות מחודשות על קמניץ. מי שנענש על-ידי ההתאחדות הגרמנית היתה באבלסברג. את הקריאות של אוהדי קמניץ לא שמעו שם.

בכל מקרה, אני מוותר על טרמפ מדוגם להמבורג למשחק של סט פאולי מול קייזרסלאוטרן כדי לתמוך בבאלסברגים. בדרך-כלל, למשחק מן הסוג הזה מגיעה נציגות נכבדת מאוד של אולטראס וסקינהדס סט פאולי כדי לסייע מול חבורת האשפתות של קמניץ.  גם החבר'ה של טבה ברלין נוכחים בכאלה מעמדים. אלא שהפעם, גם סט פאולי וגם טבה משחקות במקביל והבאבלסברגים צריכים להסתדר בכוחות עצמם. טרם אנחנו מגיעים לצד הפוליטי של אוהדי קמניץ (מומלץ שוב לחזור בפוסט שפורסם פה בנושא), בואו ונעמוד תחילה על האיכות האנושית של האנשים האלה:



אני מגיע באיחור של כמה דקות למשחק ומפספס את ההמנון המרגש של באבלסברג, שהוא שיר אהבה לשכונה עם שורת מחץ הלועגת לחבל סאקסן ממנו מגיעות דרזדן, לייפציג וגם קמניץ מיודעתנו. האווירה מרגישה עייפה כבר למן ההתחלה. יש הרבה פחות צופים ממה שציפיתי שיהיו, משני הצדדים, ונראה שהעבודה שהחורף האמיתי סוף-סוף הגיע בשיא כוחו משפיעה גם על האוהדים הגרמנים שמעדיפים להישאר בבית. בכל זאת, החבר'ה של פילמשטדט אינפרנו, האולטראס של באבלסברג, מגיעים מוכנים היטב. עידוד גרוע אומנם, אבל המון מסרים פוליטיים. קח למשל את המסר הנהדר הזה:



VIELFALT IST STÄRKE!  אומר השלט, והמשמעות:  "שונות היא חוזקה!"
מדובר כמובן בשונות תרבותית, לה מתנגדים כל-כך תומכי הימין בגרמניה, ששואפים לגרמניה לגרמנים בלבד. 

כעת, שימו לב לשלט הבא. הקריאת האנטישמיות של אוהדי ווסטהאם לא העסיקו רק את צהובוני הספורט בישראל, כי אם גם את טובי המוחות בסצנת האנטיפה-אולטראס:


ANTISEMITEN INS ABSEITS STELLEN
SOLIDARITÄT MIT TOTENHAMS YID ARMY
התרגום:
להעמיד אנטישמים בנבדל
סולידאריות עם הייד ארמי של טוטנהאם.
ה- YID Army של טוטנהאם, או בתרגום חופשי, "צבא היהודים", התחיל בכלל כשם של פירמת חוליגנים הקשורה במועדון הלונדוני. עם השנים אימצו חלקים אחרים מן הקהל של הקבוצה הזו את הכינוי, והיום הוא מהווה בעיקר קונטרה לאנטישמיות שמופנית כלפי טוטנהאם בשל האופי היהודי המיוחס למועדון. 

כעת לכרזה שרק מעטים יבינו את חלקה השני, הלא פוליטי:


MANCHE LEUTE HABEN NICHTS IM LEBEN
ALS EIN STAATSBURGERSCHAFT
UND EINE/N COUSINE/N 1. GRADES
התרגום:
ישנם אנשים שאין להם כלום בחיים
פרט לשיוך הלאומי שלהם
ולבן-דוד/ה מקרבה ראשונה

החלק הראשון הוא ברור: כשאין הישג אישי כלשהו להתגאות בו, נתפסים הקמניצים להיותם, במקרה לחלוטין, גרמנים. כזו היא גאווה לאומית.
המסר השני הוא קצת יותר מורכב, והכוונה בו הוא ליריבות שיש לקמניץ עם קבוצה אחרת בסאקסן, ארצגבירגה אוו'ה. אף-אחד לא ממש מבין את השנאה בין המועדונים, והשלט לועג ליריבות הזו שאין לה באמת בסיס.

התמונה האחרונה מציגה מסר רשמי של המועדון עצמו, ולא של האולטראס, נגד הומופוביה:




ומה היה לנו מן הצד השני?
כעבור 12 דקות ו-12 שניות נטולות עידוד מתחילת המשחק (תזמון סמלי בכל המגרשים בגרמניה במחאה על תוכנית "חווית האיצטדיון הבטוחה" של ההתאחדות הגרמנית עליה אכתוב בפוסט אחר), מודלקת אבוקה ביציע האורחים, עמוק בתוך גוש האולטראס. סדרן בודד נכנס ליציע, מעיר להם משהו ובדרכו חזרה מתנפלים עליו עשרות בני-אדם ומכים אותו. את הסדרן אפשר לראות לראות, לפני הבלאגן, החל מ- 1:30 כאן:




הוא מצליח להימלט לכיוון השער המפריד בין היציע לכוח השיטור שעומד ביציע אחר סמוך. אז מתרחש דבר די מדהים: במקום לפרוץ פנימה לתוך היציע ולהתעמת עם החוליגנים של קמניץ, בוחרים עשרות השוטרים, אנשי יחידות למניעת הפרות סדר שממוגנים מכף רגל ועד ראש, פשוט להדוף אותם בחזרה ליציע שלהם ולהישאר מבחוץ לו. מקווה שתוכלו להבין את זה מהסרטון הבא:


 



כאמור, פעמים רבות הייתי עד לדרכי פעולה שונות לגמרי של המשטרה כשביציע היו מאוכלסים אוהדים עם אוריינטציה שמאלית. הפעם הגדילה המשטרה לעשות כשאפילו לא נאותה להגן כראוי על איש כוח האבטחה המקומי. להזכירם, על הרבה הרבה פחות מזה נכנסו 300 שוטרים ליציע סט פאולי באולם סגור וריססו גאז פלפל לכל עבר

שלג מתחיל לרדת והקור כמעט בלתי נסבל. היציע של קמניץ מעניין הרבה יותר מהמשחק עצמו. גוש האולטראס איכשהו מנסה לעודד, ומפתיע, יחסית, לטובה, בהעדר קריאות פוליטיות. לעומתו, יש את הספיחים הקבועים שצמודים לגדר, שיכורים לחלוטין, ומחפשים הזדמנות לעימות. רמת האלכוהול בדם מאלחשת את הקור, ורבים מהם מתנדנדים ביציע עם טי-שירט או ללא חולצה בכלל:




ואז מגיע השער של קמניץ, ועימו אוהד שטורח להגיע קרוב ככל האפשר לגדר החוצצת כדי להציג לנו את החולצה שלו:




למי שעדיין לא בקי בסמלים, 88 בגימטריה הם HH, צמד האותיות המסמל את הקריאה "הייל היטלר".

המשחק ממשיך באנטי-כדורגל השכיח כל-כך באיצטדיון על שם קרל ליבכנכט, וכולם מתחילים להשלים עם ההפסד. שחקני באבלסברג מקבלים את כל ההחלטות הכי הזויות שרק אפשר לקבל במצבי ההבקעה הנוחים אליהם הם מגיעים. ואז, עמוק עמוק בתוך תוספת הזמן, בהתקפה האחרונה של המשחק, קורה נס. כדי לא להלאות אתכם בתקציר המשעמם של המשחק, אתם מוזמנים לקפוץ ל- 3:05 ולפעור את הפה:



זהו. המשחק הסתיים, והבאבלסברגים חוגגים מול אוהדי קמניץ המתוסכלים (שעדיין מודים בספורטיביות לקבוצה שלהם, יש לציין):



אנחנו עושים דרכנו למועדון האוהדים של באבלסברג כדי לחגוג את השוויון המזהיר. שם אני פוגש את מ' מפירמת החוליגנים הקטנטנה של באבלסברג, אלה שיושבים ביציע המזרחי באיצטדיון וש-90% מהם מחזיקים בצווי הרחקה מהאיצטדיון. הוא מספר לי שמכל הבחינות, זה היה יום כמעט מושלם. בניגוד למשחק הקודם בין הקבוצות בעונה שעברה, בו הפתיעו האורחים את המקומיים, הפעם התכוננו הבאבלסברגים למפגש וארבו לרכבת שהגיעה לפוסטדם מקוטבוס. על הרכבת הזו היו חוליגנים מקוטבוס שמגיעים לתמוך בקמניץ באופן קבוע. אחרי קרב קצר, הצליחו המקומיים להשיג את השלט שהביאו עימם האורחים, אלא שאז הגיעה המשטרה, החזירה את השלט לבעליו ופיזרה את הצדדים. יום "כמעט מושלם" כבר אמרנו.

השיחה המשיכה, ואני הבעתי את החשש שמול האנזה רוסטוק בעוד שבועיים זו תהיה אופרה אחרת. המשחק מול רוסטוק, האחרון לפני פגרת החורף, יתקיים ביום ראשון. משמעות הדבר שמאות האוהדים שלהם יגיעו לפוטסדם כבר בשבת בערב, יחברו לסניף המקומי שלהם בעיר, ויעשו שמות בבאלסברג. מ' מרגיע ואומר שלפחות עם החבר'ה של רוסטוק אפשר לדבר. ברור, גם יש יש לא מעט חלאות, אבל גם כמה אנשים טובים ואמינים. עם קמניץ, הוא מוסיף, אנחנו לא מדברים ולא קובעים כלום. עם נאצים לא מדברים. כמה שמחתי לשמוע את זה. זוכרים את הפוסט בנושא

ואז, אני מגיע הביתה ונכנס לניוז-פיד של הפייסבוק שלי, מקום בו השמאל הישראלי מוצא את ביטויו, והשוני התפיסתי בין האמירה של מ' מבאבלסברג לנמושות השמאל בארץ מכה בי בכל הכוח. שימו לב לאמירה הבאה:

"כבוד גדול ל משה פייגלין על האמירה:
"...אני מצר על המציאות בשמאל, בעיקר משום שאין לי בר-שיח אידאולוגי..."
אני מוריד את הכובע... מה שפייגלין מייצג זה ההיפוך המוחלט לתפיסת העולם שלי, אבל זו בהחלט אידאולוגיה, והוא שם אותה בחזית ואת הצורך האישי שלו מאחור."

הסטטוס העלוב הזה משוייך לסוג של פובליציסט פייסבוק שהוסיף אותי לפני כמה חודשים. כשהערתי מיד שעם פאשיסטים לא מדברים, הוא מחק את התגובה וכתב: "אני לא מסכים עם קריאה לאלימות במקום שיח."

והנה, כל הסיפור על רגל אחת. שמאל שמסרב ללמוד מההסטוריה, שמושיט פעם אחר פעם את הלחי, ואז רץ לבכות לבג"ץ במקום להשיב מלחמה. 

16 תגובות:

  1. הגעתי לכן מפורום שדים וקודם כל הכתבה היתה מעניינת מאוד. לגבי הפסקה האחרונה יש לי שאלה: מה הכוונה בלהשיב מלחמה?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה. בשנתיים בהן אני כותב את הבלוג הזה נתתי אינספור דוגמאות לפעולות אנטי-פאשיסטיות מאורגנות.
      פעולה אנטי-פאשיסטית נחלקת לשלושה מרכיבים:
      תיאורה: על-מנת לאתגר מציאות קיימת צריך לבוא מתיאוריה מתחרה ויש להבין גם אותה וגם את הקיימת לעומק. לא מספיק להגיד רק מה "לא". חובה לדעת גם מה "כן".
      ארגון: גם פעילים נאצים וגם נציגי המדינה (משטרה, לדוגמא), הם מיעוט זעיר לעומת הרוב העצום של האנשים שסובלים מהשיטה. הנחיתות של הרוב נובעת מהפיצולים בתוכו ומאי-הארגון. התארגנות בתוך קבוצות פעולה סגורות ומחייבות הוא תנאי בסיסי לקיום פעילות שתהווה איזשהו אתגר לסדר הקיים.
      פעולה: לדבר ולהתארגן לא שווה כלום בלי הפעולה. להסביר את העולם זה נחמד מאוד. העיקר הוא לשנותו, ואת זה עושים בפעולות ישירות. לא צריך להיות צ'ה גווארה. גם פעולות כמו חלוקה של טקסט ביקורתי בכניסה לרכבת מרכז ויצירת אלטנרטיבה לפאשיסטון "ישראל היום" היא פעולה אנטי-פאשיסטית. כאלה אפשר לייצר בקלות.

      מחק
  2. פוסט מרתק כרגיל!
    תהיתי אם אוכל לראות תמונות באינטרנט של מועדוני אוהדים בגרמניה (זה של באבלסברג, סט. פאולי וכו'). הכוונה כמובן למועדונים שמשמשים את האולטראס, ולא מועדונים רגילים לאוהדים.
    תודה והמשך כך!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה תודה!
      אני לא מכיר אתר שבו אפשר לראות את מה שקורה בתוך החדרים של האולטראס, בעיקר משום שאני לא מכיר אולטראס שהיו רוצים בכך.
      מניסיוני אומר רק שהמבנה של שיקריה מינכן הוא המרשים והנעים ביותר.

      מחק
  3. רציתי לכתוב משהו על הפוסט אבל כרגע אני מסוגל להגיד רק "פאקינג איי, איזה טיל!".

    השבמחק
  4. כרגיל, פוסט מצוין.

    הייתי בהשראתך במשחק של באבלסברג לפני חודשיים, וריחמתי על הקומץ שלהם שצריך להתמודד עם אוהדים ניאו-נאצים. הקומץ של באבלסברג כל כך קטן, שבלי עזרה מחברים אין לו סיכוי נגד אף אחד. זה היה כנראה האצטדיון עם האווירה הכי משעממת שהייתי בו (לא כולל קאמפ נואו). מוזר איך כמעט כל 5000 האנשים באים למשחק משעמם, משלמים כסף, עומדים על הרגליים ביציעי עמידה קרים, ועדיין נראים כאילו לא אכפת להם מהמשחק.

    לזכות הבאבלסברגים ייאמר שהם שתייני הבירה הכי מרשימים שראיתי, כשאפילו צלם הטלוויזיה שם צילם עם כוס בירה ביד, גם אם היא הייתה קטנה יחסית לדליי הבירה הענקיים של אוהדי באבלסברג. והיה מעניין גם לראות את אוהדי אלמניה אאכן האורחת, עומדים בשני יציעים נפרדים כדי להפריד בין הניאו-נאצים שלהם לאוהדים השפויים. שני המחנות של אאכן ניסו להתחרות ביניהם בעידוד אבל שניהם היו עלובים כל כך שלא יכולתי לבחור מנצח.

    ושאלת אוף-טופיק: לפני חודשיים הייתי גם במשחק של סט פאולי נגד אאלן והתאכזבתי קשות מהאוהדים. העידוד היה כל כך גרוע שחשבתי שהגעתי בטעות לאצטדיון של המבורג. זה היה מוזר כי לפני שנתיים הייתי במשחק חוץ של סט פאולי בהאנובר והאוהדים שלה נתנו תצוגת עידוד בלתי נשכחת. נגד אאלן היו שלטים בעד מוזיאון ונגד Goliatwache או משהו כזה, אבל עידוד לא היה. יש לזה סיבה או שסתם נפלתי על יום חלש?

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן אופיר,
      חבל שלא זרקת איזו שורה כשהיית כאן :)
      אכן, לרוב משעמם מאוד במשחקים של באבלסברג (עכשיו אתה מבין מה אני צריך לעבור כדי לכתוב את המחקר והבלוג), אבל לא נכון להגיד שמדובר בסצנה קטנה מאוד. בסופו של דבר, הכל שאלה של אגרופים. בבאלסברג יש לפחות 20-30 חבר'ה שאני מכיר שיהיו שמחים למגע עם האויב. זה לא מעט ביחס לגודל המועדון.
      אגב, הפיצול בין האולטראס שלהם לבין היציע המזרחי הוא בדיוק על הנושא הזה: אלה מעוניינים באלימות כחלק מן המאבק והאחרים לא.
      הסיפור עם אאכן הוא אכן מטורף ומלמד שוב על אוזלת היד של הרשויות כשזה מגיע לימין קיצוני.
      לגבי השאלה, זה נושא מורכב, אבל נגעת בנקודה מאוד מאוד אקוטית בשלב שבו נמצא כרגע המועדון הזה. השיפוץ של היציע החדש, זה שנמצע מימין ליציע האולטראס, חיסל לחלוטין את העידוד שם משום מה. זה עדיין יציע עמידה, אבל נכון לעכשיו, ככל הנראה יציע העמידה השקט ביותר בגרמניה. לא ברור למה זה ככה, אבל אני יכול לשער שכניסה של הרבה גורמים חדשים ליציע הגדול פי 2 מהקודם פירקה הרבה מהחבורות שאכלסו אותו. יש מתח לא נעים בין האולטראס לבין היציע הזה, שהיה השותף הטבעי של האולטראס בעידוד במשך שנים וכעת משאיר את כל העבודה לאולטראס. יש גם תחושה בתוך האולטראס של סט פאולי שהמון חברים חדשים מגיעים רק בגלל הפוליטיקה והכדורגל עצמו לא מזיז להם. בקיצור, האבחנה שלך היא נכונה: האווירה ביציעי סט פאולי הדרדרה מאוד השנה, ואם תוכנית המשטרה להקים לעצמה ביתן בתוך היציע החדש תתממש, זה רק ילך ויחמיר.

      מחק
  5. הי,
    כרגיל, פוסט נהדר.


    בקרוב אגיע לברלין וחשבתי ללכת למשחק של באבלסברג נגד האנזה - יש סיכוי להשיג כרטיס לדעתך ?


    **התקציר מסתיים ב 1-1 (שער מוטרף!) ושורה אחרי זה "אנחנו עושים דרכנו למועדון האוהדים של באבלסברג כדי לחגוג את הניצחון."
    ?!?

    השבמחק
  6. גדול! תאר לך מה זה: שלושה ימים אחרי המשחק זה עדיין הרגיש מספיק חזק כמו ניצחון כדי שעדיין אדמיין אותו כך. בכל מקרה, שיניתי.
    אתה מוזמן ליצור קשר לפני ההגעה. כרטיס לא בעיה להשיג. אתה יכול לקנות אחת באתר של באבלסברג ולהדפיס בעצמך בבית. כרטיס המשחק משמש גם ככרטיס לתחבורה הציבורית בין ברלין לפוטסדם וחזרה.
    http://www.bbg03.de/tickets

    השבמחק
  7. תודה !
    כן, "משחק בחמישה שקלים" - זאת תרבות.

    ועוד שאלה קטנה, איזה יציע הכי כדאי ?
    אני רואה שליציע J נגמרו הכרטיסים, אני מניח ששם יושבים האולטראס

    השבמחק
    תשובות
    1. J זה יציע האורחים.
      אתה צריך לקנות ל- N או ל- M.
      גם O יהיה בסדר.

      מחק
    2. אם אני זוכר נכון, ביציע O יש גג, ולעומת זאת ביציעים M ו-N אין גג. בדצמבר בגרמניה זה יכול להיות משמעותי. מצד שני, בתקווה שאני לא טועה, האולטראס יושבים ב-M.

      otv, תראה כמה ישראלים אתה מביא למשחקים של באבלסברג. אם היית קפיטליסט היית יכול לדרוש מהם תמלוגים.

      ותודה על התשובה המעניינת על העידוד בסט פאולי.

      מחק
    3. יציע o מקורה.
      m ו- n לא, אבל שם עומדים האולטראס.
      בכל מקרה, לפי כמות השלג שיורדת כעת בברלין, לא יהיה משחק מול רוסטוק.

      מחק
  8. מרתק כתמיד.
    לגבי השלט המורכב של אוהדי באבלסברג, זה נראה לי יותר כמו נסיון ללעוג לרדנקס הנאצים שמתחתנים עם בני הדודים שלהם, כשבמקרה הזה מדובר באוהד כמניץ ואוהדת אווה (ולכן גם הדמויות מהסימפסונז, שעל גילוי העריות שלהן נרמז מפעם לפעם).

    השבמחק
    תשובות
    1. מדויק איתמר. זו בדיוק הכוונה. לא נכנסתי לעומק בהסבר שלי ואני מודה לך שעשית זאת עבורי :)

      מחק