יום שני, 17 בספטמבר 2012

שי לחג למשטרת הגבולות

דצמבר 2011. הימים הם ימי טביב, והפועל תל-אביב מתכוננת למשחק בית מול לגיה ווארשה הפולנית. שלושה חודשים קודם לכן, התרחש המפגש הראשון בין שתי הקבוצות, כמופע ראווה לפסטיבל אנטישמיות כמיטב המסורת הפולנית. כמובן, את מי שמעט מעורה בסצנה הפוליטית של אוהדי הכדורגל באירופה הדבר לא הפתיע. מה שכן הפתיע, היא הקלות בה עברו כמאתיים אוהדים פולנים, כולל חוליגנים מוכרים של הקבוצה, במעבר הגבול בנתב"ג.

ביום חמישי הקרוב, ה-20 לספטמבר 2012, תתארח בבלומפילד אתלטיקו מדריד. על-פניו, קבוצה שמגיעה מהמדינה עם סצנת האוהדים העלובה ביותר באירופה. אף-על-פי-כן, לפחות בהבט הפוליטי מן הראוי להגיד כמה דברים על המדרידאים הצפויים לבוא בשערינו (תרתי משמע). 

הכירו את "פרנטה אתלטיקו" (Frente Atletico), ארגון האולטראס של אתלטיקו מדריד:



כעת, בואו נתמקד בסמל שממוקם במרכז התמונה:




לא, לא מדובר באיזה חיקוי לא מוצלח של הג'ולי רוג'ר המפורסם של סט פאולי, אלא במשהו אחר לגמרי. 
Still doesn't ring a bell?

הנה המקור וההשראה לסמל:



אין פה טעות או צירוף מקרים. גולגולת ה-אס.אס נחתה מכל המקומות במדריד ומפארת את הלוגו של ארגון האולטראס הימני קיצוני של אתלטיקו. כמו בכל ארגון אולטראס, בוודאי שלא כל הפעילים הם גם אנשים פוליטיים. בדיוק בשל כך, ישנה תת-קבוצה הפעילה בתוך הפרנטה אתלטיקו שמייחדת את אותם אינדווידואלים שההבט הפוליטי הוא עבורם דרך-חיים ומטרה עליה ראוי גם להילחם. לקבוצה הזאת קוראים Rommel Grupo (קבוצת רומל), והיא מכונה כך על שמו של שועל המדבר, הגנרל הנאצי ארווין רומל

הפרנטה אתלטיקו מקיים יחסי אחווה עם כמה ארגונים נוספים, קטנים יותר, המאכלסים את יציעי אתלטיקו. אחד מהם הוא ארגון הסקינהדס "סקינס אתלטי" (Skins Atleti), שאימץ לעצמו את הצלב הקלטי כקישוט לצעיף ולכרזות בתוך האיצטדיון:



ארגון נוסף הוא פירמה חולגנית בשם Casual Crew שכבר לא ממש קיים. מרבית חבריה פשוט הצטרפו לשורות הפרנטה. אחרים פרשו מהסצנה.

המשותף לכל הארגונים הללו הוא אג'נדה ימנית קיצונית ברורה, והדבר בא לידי ביטוי דרך קבע בויסנטה קלדרון, איצטדיונה הביתי של אתלטיקו. אלא מה לא מעניין את התאחדות הכדורגל הספרדית, מעניין גם מעניין את אופ"א, שכבר ב-2008 הענישה את אתלטיקו בחומרה בעוון גזענות ביציעים ושלחה את המועדון המדרידאי לחפש בית אחר למשך שלושה משחקים. 

הנה למשל, מפגן טרי יחסית, ממפגש גמר הליגה האירופית 2012, בבוקרשט. שימו לב לקריאות ה"זיג הייל" בסביבות 2:16:



העובדה שלמשחקי החוץ נוסעים כל הארגונים הבעייתיים יחד יכולה אולי להוות סיבה לדאגה, כפי שאולי מלמד הקליפ הבא:



בסופו של יום, מדובר עדיין בסצנה חלשה יחסית בה קיימים לא יותר מעשרות בודדות (במקרה הטוב) של אנשים שיודעים, מוכנים וששים להפעיל אלימות. אין שום ספק שכמה מאלה ימצאו את דרכם אל תוך שער 11 באיצטדיון בלומפילד, אבל בניגוד לחבר'ה מווארשה, פה אין שום סיבה לחשוש ממפגש מחוץ לאיצטדיון. אולי אפילו להפך: האנטישמיות הספרדית, כמו זו האיטלקית, מושרשת במעמקי הקשר האפל של החברה הספרדית עם הכנסיה הקתולית והדומיננטיות של זו האחרונה בספרה הציבורית והפרטית בספרד. כה עמוק הוא הקשר הזה והפרה-דיספוזיציות שהוא מביא עימו, שקשה לקחת ברצינות אפילו פעילי שמאל במדינה הזו, ודאי שלא כאשר זה מגיע לנושא הישראלי-פלסטיני. 
מי יודע, אולי מפגש עם ישראלים ישירים משהו, מן הסוג שלא בדיוק עונה על הטיפולוגיה של הכנסיה הקתולית, ישנה אלף ומשהו שנים של סטראוטיפיזציה. 


**********************************************************************

הפוסט הקודם עסק בסדרי עדיפויות של אוהדי כדורגל פוליטיים. המסר ממנו, לפחות כפי שאני ניסיתי להציגו, הוא שיש דברים שחשובים יותר מ-22 שחקנים שרודפים אחרי כדור. נכון, נשמע כמו דברי כפירה, אבל בויכוח שהתפתח בעניין שלחתי את מקטרגיי לעיין ברעיון המוסר האוניברסאלי של קאנט. משם אפשר להמשיך את הדיון.
בכל אופן, כמו אזרחים רבים, כך גם החבר'ה מבאבלסברג התייצבו אל מול מה שהיה אמור להיות צעדה של פעילי המפלגה הנאצית בפוטסדם. הצעדה תוכננה ל-12:00 בצהריים, כשכבר ב-11:00 בבוקר היו חסומים כל הצירים עליהם היו אמורים הנאצים לצעוד. וכשניסתה המשטרה לחשוב על מסלול חלופי, אף-אחד מהנוכחים לא חשב לרגע להסכים, וגם הנתיב החלופי נחסם. אחרי שעות של המתנה, בוטלה הצעדה על-ידי המשטרה בטענה של חשש גדול מדי להתנגשות עם אלפי מפגיני הנגד. הנאצים לא צעדו מטר, ונאלצו להתקפל הביתה.



17 תגובות:

  1. נקווה שהפעם זה לא יגמר עם עין בחוץ...

    השבמחק
  2. נחמד לשמוע שהצעדה בפוטסדם נחסמה ע"י אנשים אחרים והתכניות של הנאצים התבטלו.
    שאלה,בתור אוהד ריאל מדריד מעניין אותי לדעת עם האולטראס סור הוא גם מאוכלס ברובו ע"י אנשים כמו שהצגת למעלה או שהחברים בו הם קצת יותר מתונים?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא מתיימר לדעת יותר מדי בנושא האולטראס סור, אבל בוא נגיד שזה כבר לא כמו שהיה בשנות השמונים.
      פעם גם כלפי חוץ וגם בגורמים המרכיבים את הארגון ניתן היה לראות כמויות פאשיזם ושנאה.
      בשנות ה-90 כל העניין הפוליטי התמתן כמו גם החוליגניזם ביציעים, ב-98 לאחר התקרית המפורסמת מול דורטמונד ההנהלה של ריאל והארגון הסתכסכו, נקודת הפיצוץ הזאת גרמה להסתלקות של הרבה גורמים קיצוניים בארגון, הארגון הצטמצם ואמנם נשארו בו פאשיסטים (וגם הסמל נשאר, ולמרות שהוא מייצג את מה שהוא מייצג, הוא כבר לא מסמל את אידיאולוגיית הארגון מכיוון שהיא אינה קיימת), אבל מעבר לכך שהם מרכיבים את הארגון, הם לא נוקטים ביותר מדי פעולות, כבר שנים שהארגון נחשב למאוד "רובוטי", אם זה בעידוד ואם זה בשאר ההיבטים, במקרה של הסור טוב שכך.

      בקיצור, אין ספק שהארגון הרבה יותר מתון מהזה שבצד השני של הכביש (וגם מהנויס שלעומת הסור נשאר מגובש, אבל כמעט לא מורגש ביציעים בעקבות כך) אבל זה בעיקר עקב הנסיבות.

      מחק
    2. מחזק את התגובה שמעלי. בעיקרון, מדובר באותו חומר "אנושי" מהסוג שהוזכר בפוסט, אבל הרבה פחות פעיל. זה כמובן מאוד שכיח, שדווקא האוהדים של הקבוצה "הקטנה" או הפחות מצליחה בעיר הם אלה שפרקטיקת האהדה חשובה יותר עבורם.

      מחק
  3. זה מה שקורה כשמערבבים אידיאולוגיה וספורט ביחד, המגרשים הופכים למקום שנורמלים רבים צריכים להתרחק ממנו כמו מאש.

    כמעט בכול קבוצה בעולם יש קומץ של מופרעים ברמה הפיזית או המילולית שבאים למגרש כדי לפרוק תסכולים או כדי לקדם אג'נדה, זו הדרך הקצרה כדי ליצור שונאים רבים ואלימות שתבוא בעקבותיה.

    כפי שראינו השבוע, גם מילים יכולות להרוג.
    תמיד יהיו פסיכים שרוצים לנקום ולהגיב באלימות, גם בגלל מילים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין דבר כזה "כשמערבבים". כדורגל הוא תופעה פוליטית-תרבותית בכל מקום על הפלנטה חוץ מבארצות הברית וביפן. כדורגל משקף באופן כמעט מושלם רבדים תרבותיים וסוציולוגיים בכל חברה, והוא מהווה תמיד פלטפורמה לביטוי שלהם. כל מי שחושב שאפשר לייצר כדורגל כבידור, סטייל ה- NBA, פשוט לא מבין את המשחק, את ההסטוריה שלו ואת הסוציולוגיה שלו. אשמח להמליץ על קריאה בעניין.

      מחק
    2. אז אתה מודה שבארה״ב וביפן התופעה לא קיימת (או שקיימת בצורה מינורית), מה שמעיד על כך שניתן בתנאים מסוימים (ובשילוב אינטרסים מסוימים) ליצור אווירת nba. הלוא כן?

      מחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על העדכון בסוף, כל הכבוד !
      בהחלט יש דברים חשובים יותר ממשחק (גדול וחשוב ככל שיהיה)

      מחק
  5. מעניין כרגיל, באמת ידעתי רק על הסור ולא על סצינה פאשיסטית בצד השני של הכביש (חבל, אני בעד אתלטיקו באופן עקרוני, בעיקר משנאת ריאל).

    ידוע לך על קבוצות אולטראס א-פוליטיות/עם שיוך פוליטי אחר באתלטיקו, או שמרכז הפעילות הוא ימני קיצוני מובהק?

    השבמחק
    תשובות
    1. למיטב ידיעתי, כל הארגונים הפעילים (אני מדבר כמובן, על ארגונים עם גווני אולטראס/חוליגנים, ולא על מועדוני אוהדים) הם בעלי קונוטציה ימנית.

      מחק
  6. בסטיון עדיין קיימת?

    השבמחק
  7. תודה על עוד כתבה מצוינת, תענוג לקרוא את הפוסטים שלך.

    ידעתי שאוהדי אתלטיקו מפוקפקים אבל לא ידעתי שעד כדי כך. האמת היא שטוב שלא ידעתי, גם ככה נשבר לי הלב כשבגמר גביע אופ"א אתלטיק בילבאו הפסידה להם, ואם הייתי יודע שצריך לשנוא את אתלטיקו אז בכלל לא הייתי עומד בזה. לזכותם של אוהדי אתלטיקו ייאמר שהם כנראה האוהדים הכי טובים בספרד, למרות שזה לא הישג גדול במיוחד.

    בקשר לריאל, אתמול בדיוק קראתי כתבה על הנשיא האגדי סנטיאגו ברנבאו, שהיה קצין בצבאו של פרנקו במלחמת האזרחים ופשיסט מוצהר, שנהג להגיד שקטאלוניה היתה יכולה להיות מקום נהדר אם רק לא היו בה קטאלונים. עושה רושם שהספרדים לא ממש מתמודדים עם העבר שלהם.

    ושאלת אוף-טופיק קטנה אם אפשר: לפי פוסט קודם שלך על משחק של אוניון ברלין נגד דינמו דרזדן, אני מבין שיש סיכוי לקנות כרטיס למשחקים של אוניון מספסרים ליד האצטדיון, נכון? אני מתכוון ללכת למשחק הקרוב של אוניון נגד קלן ואין אפשרות לקנות כרטיסים באינטרנט, לא דרך המועדון ולא דרך ויאגוגו ואתרים דומים שמשום מה אין בהם כרטיסים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן,
      להגיד שהספרדים לא מתמודדים עם העבר שלהם זה אנדרסטייטמנט. הם לחלוטין לא בעמוד הזה.
      לגבי אוניון, השנה קשה הרבה יותר להשיג כרטיסים למשחקים שלהם משום שיציע אחד עובר שיפוץ (על-ידי האוהדים), ולכן האיצטדיון קטן יותר. אבל בגדול כן, אני מניח שאפשר יהיה להשיג כרטיסים בקרבת האיצטדיון.

      מחק
  8. על פי ידעתי, הפועל תל אביב קיבלה רשימת שמות מצומצמת של אוהדים, מהאינטרפול, שעליהם נאסרה ההגעה למשחק. למשחק צפויים להגיע 150 אוהדים של הקבוצה, רובם קיבלו מתנה בשל היותם קשורים לספונסרים של הקבוצה, פלוס טיול לירושלים. מעט מאד אם בכלל אוהדים "רגילים" צפויים להגיע לבלומפילד.

    עדי רובינשטיין

    השבמחק
    תשובות
    1. קשה לי להאמין שמשהו אכן ייעשה. תודה על העדכון!

      מחק